De beste sporten voor je kind

Sporten is een belangrijke hobby voor kinderen. Zowel actief als passief. Er wordt bij kinderen en jongeren terecht aangedrongen om een of andere sport te beoefenen. Sporten is gezond en zo voorkom je overgewicht. Dat is nodig, want steeds meer kinderen en pubers kampen met overgewicht. Doe er best nu iets aan, want hoe ouder je wordt hoe moeilijker je van die overtollige kilo’s aan overgewicht af raakt. De keuze aan sporten is groot maar niet alle sporten zijn voor iedereen geschikt. Kortom, wat zijn de beste sporten die kinderen kunnen beoefenen?

Sporten is gezond

Dat weten we ondertussen allemaal maar spijtig genoeg bewegen en sporten we nog altijd veel te weinig. Dat is zowel zo voor volwassenen en zeker voor kinderen en kubers het geval. Sporten zorgt niet alleen voor een betere gezondheid en lichaamsgewicht. Het maakt ons tegelijk sterker en leniger. Daarnaast verhoogt het ons uithoudingsvermogen, verbetert het onze coördinatie en vergroot het ons zelfvertrouwen. Sporten is ook sociaal. Als lid van een sportclub maak je vlug nieuwe vrienden en vriendinnen en leren we te presteren in groepsverband. Dat kan ons later zeker nog van pas komen. We kunnen uiteraard ook individueel bewegen maar dat zorgt lang niet voor evenveel voordelen dan sporten onder begeleiding of in clubverband.

Grote keuze aan sporten

Kinderen willen zoveel mogelijk leren en weten vaak niet altijd wat ze echt willen. Sporten moet aangenaam blijven. Sporten die kinderen houden ze ook langer vol. Met voetbal, wielrennen, tennis, atletiek, zwemmen, schaatsen, judo, ballet, hockey, basketbal en noem maar op is kiezen voor een kind verre van makkelijk. Laat je kids dan ook met zoveel mogelijk sporten kennismaken als ze zelf willen. Op die manier leren ze wat ze liefst doen. Sporten die ze graag beoefenen vergroten hun motivatie en inzet. Schrikt buiten sporten in weer en wind hen niet af of geven ze de voorkeur gaat aan zaalsporten? Sporten ze het liefst individueel of in clubverband? Houden ze van zogenaamde contactsporten of niet? Hun antwoorden op deze vragen vergemakkelijken hun uiteindelijke keuze.

Actieve of rustige kinderen?

Bij hun uiteindelijke keuze de keuze is er een verschil tussen energieke en rustige kinderen. Actieve kinderen moeten in de eerste plaats hun energie kwijt. Dat doen ze best met meer intensieve sporten zoals voetbal, wielrennen, tennis, atletiek, joggen, zwemmen, schaatsen, hockey, korfbal… waarbij ze constant bewegen. Ook judo is voor actieve kinderen een goed idee. Is je kind hyperactief? Maak dan eerst voor jezelf uit of het zijn aandacht bij het spel kan houden. Is dat niet het geval? Dan kan je hyperactief kind best voor individuele sporten kiezen zoals bijvoorbeeld zwemmen of atletiek. Rustige kinderen sporten best niet in clubverband. Spelen ze toch graag samen? Let er dan zeker op dat ze niet aan hun lot worden overgelaten en dat ze hun plaats in het team veroveren. Is je kind onhandig? Kies dan best geen balsport, maar geef dan eerder de voorkeur aan bijvoorbeeld atletiek, zwemmen of voor een verdedigings- of gevechtssport. Dat zal hun zelfvertrouwen vergroten.

Kies geen té zware sporten voor je kind

Hoe meer je kind sport hoe beter, maar teveel is ook niet goed. Waak er zeker over dat je kind geen té zware krachtsporten gaat beoefenen of te intensief gaat trainen. Dat heeft vooral negatieve gevolgen voor hun groeiproces. Jongeren onder de zestien lopen een groter risico op op spierscheuren, gescheurde ligamenten en botbreuken. Hoe groter de variatie aan inspanningen hoe beter.

Pocket

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *