Ontdek de museumtrends van 2021

2020 was een jaar voor in de boeken. Met de komst van COVID-19, moesten musea noodgedwongen gesloten worden. Alles stond stil. Máár stilletjes zijn we hoopvol over 2021 en wat het jaar ons gaat brengen. Desalniettemin staan er dit jaar nieuwe trends voor je klaar die mede door het coronavirus ontstaan zijn. Benieuwd naar deze trends? Check ze hier. 

Trend 1: digitalisering

Het coronavirus heeft de wereld op z’n kop gezet. Voor veel ondernemingen heeft dit gezorgd voor een grotere vraag naar digitalisering en ontwikkeling van online reserveringen. Zo ook voor veel museums. Toen musea moesten sluiten, werden digitale communicatiekanalen actiever en werden sociale media een belangrijke communicatiekanaal. Deze trend zet zich dit jaar verder door.

Trend 2: de komst van sociale media

Musea gebruiken sociale media steeds meer als een belangrijk kanaal om met het huidige en toekomstige publiek te communiceren. Socialmediaplatforms waaronder Facebook, Twitter, Instagram en Tumblr bieden musea, bibliotheken en andere culturele instellingen verschillende mogelijkheden om hun unieke producten met mensen over de hele wereld te delen. 

Trend 3: verlichting is belangrijker dan ooit

Museumverlichting is een cruciale factor om een museum sfeervol aan te kleden. Door kunst in het juiste spotlight te zetten, zet je een duidelijk standpunt neer. Goede museumverlichting kan voor een allesomvattende beleving bij een tentoonstelling ontwikkelen zorgen. Of het nu gaat om een ​​tijdelijke tentoonstelling of om een ​​vaste kunstcollectie, de keuze van de verlichting bepaalt in hoge mate hoe bezoekers kunst ervaren. 

Trend 4: jongeren gebruiken online museumdiensten als verlengstuk van het fysieke museum en als onderdeel van hun algehele culturele consumptiepalet.

Uit eerdere studies over culturele economie weten we dat de motivatie om musea te bezoeken gerelateerd is aan de intrinsieke waarde van kunst, de identiteit van personen of groepen en sociaaleconomische achtergrond. Sommige musea in Nederland gebruiken social media influencers als marketingstrategie om jonge digitale consumenten aan te trekken. Femke van Leeuwen deed een onderzoek onder 14 museumbeïnvloeders en analyseerde bijna 200 respondenten en ontdekte dat alle geïnterviewden het museum regelmatig bezoeken.

Hoe vaak ga jij naar een museum? Laat het ons weten in de comments.

Share and Enjoy !

0Shares
0 0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *